Keravan Cityseurakunta

-Seurakunta kaupungin sydämessä

Get Adobe Flash player

Seurakunta perustettu 6.3.1999.

 

Tilinumero
FI87 5132 0520 0455 68
BIC
OKOYFIHH

VIITE:         123

 

 

Rukousaiheita:

-Henkilökohtainen Jumalan tunteminen

-Koko Kristuksen srk.n Jumalan tuntemisen ja keskinäisen rakkauden lisääntyminen

-Armon ja voiman vuodatus eli herätys Suomen ylle

 

 

 

AJATUKSIA VANHINTEN NIMITTÄMISESTÄ

 

Vanhinten nimittämisessä täytyy menetellä Sanan mukaisesti. Erilaiset jakeiden painottamiset ja tulkinnat eivät saisi olla eripuraisuuden aihe srk:ssa. Kristuksen morsiamen tulee olla sananmukaisesti yksimielinen, puhdas, täynnä Jumalan Rakkautta ja Henkeä, voittaakseen sieluja ja kantaakseen pysyvää hedelmää.

 

Vanhimman tulisi olla hengellisesti kypsynyt; rakkaudellinen, sopuisa, armollinen, vakaa, luotettava, uskollinen, lempeä, maltillinen, tarkka kuulemaan Sanaa ja Pyhää henkeä.

Hän ei saa olla lihallinen, puolueellinen, itsepäinen, takanapäin puhuva.

Hänen tulee olla rauhan, yhteyden ja kunnioituksen rakentaja, sekä harras rukoilija.

 

Vanhimmilla on erilaisia rooleja ja tehtäviä, kullakin oman kutsun, jaksamisen ja armoituksen mukaan.

Vanhimmat ja pastori rukoilevat säännöllisesti yhdessä srk:n puolesta.

 

Vanhimman tulee olla ennen kaikkea Jumalan kutsuma, ei ihmismielen mukaan valittu tai äänestetty. Vanhimmilla ja pastorilla tulee olla sama näky ja yksi sydän.

Niin heidän on hyvä yhdessä palvella, ja Jumalan rauhan vallitessa srk. voi hyvin.

 

Vanhimmat ovat Pyhässä Hengessä palveleva neuvonpito/rukousyhteys, jossa ratkaisut syntyvät, ei ihmismielipiteiden / äänestysten pohjalta, vaan Pyhän Hengen antamassa yksimielisyydessä.

Tämän vastuuryhmän tehtävä on odottaa ja kuunnella yhdessä pastorin kanssa Pyhän Hengen ohjeita Jumalan tahdon toteutumiseksi srk:ssa. Lopulliset päätökset vahvistaa pastori.

 

On sanan käsky, että meidän tulee etsiä, rukoilla ja odottaa ylhäältä tulevaa viisautta, eikä nojautua kukin omaan ymmärrykseemme/ tahtoomme. Tavoite Jumalan valtakunnan työssä on aina yksimielisyys Hengen ilmoituksen kautta.

 

Pyhän Hengen tahdon kuulemista / mielen uudistusta estää esim. katkeruus. Siksi vanhimpien tulee olla riittävän eheitä, mikä näkyy kunnioittavassa lempeydessä, luottavassa mielenlaadussa ja taipuisuudessa. (Tuskin kukaan tosin on näissä valmis, vaan me kaikki kasvamme yhä!)

 

Vanhimman tehtävässä tärkeintä on uskollisuus, ei nimitys. Mutta on tarpeellista nimetä vanhimpia joiden puoleen ihmiset tietävät kääntyä.

 

1. Tess. 5:12 Mutta me pyydämme teitä, veljet, (KJ: tuntemaan) antamaan tunnustuksenne niille, jotka tekevät työtä teidän keskuudessanne ja ovat teidän johtajanne Herrassa ja neuvovat teitä 13 sekä pitämään heitä erinomaisen rakkaina heidän työnsä tähden. Eläkää rauhassa keskenänne.

 

 

Voiko vanhin olla nainen?

 

Timoteuskirjeen kohtaa ”kaitsijan tulee olla yhden vaimon mies” ei voida soveltaa kieltämään naisten vanhemmuutta. Jos näin toimittaisiin, silloin seurakuntapalvelijakaan ei voisi olla nainen, sillä Paavali jatkaa: ”seurakuntapalvelijan tulee olla yhden vaimon mies.

Kuitenkin Paavali sanoo kohdassa Room. 16:1 ”Minä suljen teidän suosioonne sisaremme Foiben, joka on Kenkrean seurakunnan palvelija.” Tässä Paavali siis tunnustaa naisen srk:n palvelijaksi – vastoin Timoteuskirjeen jyrkkää tulkitsemista. Tästä ymmärrämme että sisar voisi periaatteessa – jos Jumalan kutsu on selvä - olla myös kaitsija, sillä raamattu ei selkeästi kiellä sitä missään.

 

Room. 16:3 Tervehdys Priskalle ja Akylaalle, työkumppaneilleni Kristuksessa Jeesuksessa 4 jotka minun henkeni puolesta ovat panneet oman kaulansa alttiiksi ja joita en ainoastaan minä kiitä, vaan myös kaikki pakanain seurakunnat 5 ja seurakunnalle, joka kokoontuu heidän kodissansa.

Paavali tunnustaa tässä `työkumppanikseen´ sekä vaimon että miehen. Vaikuttaa siltä että Priska ja Akylas olisivat olleet kyseistä seurakuntaa johtava pastoripariskunta.

 

Lukuisat lähetystyöntekijät eli apostolit ovat naisia, jotka ovat perustaneet seurakuntia ympäri maailmaa. Näitä apostolejako ei hyväksyttäisi ”vanhimmiksi” ???   (He ovat yleensä asettaneet uusien seurakuntien johtoon miehiä.)

 

Käytäntö osoittaakin että Jumala on kutsunut johtaviksi pastoreiksi pääsääntöisesti miehiä, mutta ei kuitenkaan aina. Tuomarien kirjassa Debora oli aikanaan Jumalan valitsema kansan johtaja.

Onko Jeesus / uusi liitto kumonnut tuon mahdollisuuden? - Tuskinpa!

 

Näin ollen totaalinen siskojen poissulkeminen viroista ja vastuutehtävistä on epäraamatullista +Pyhän Hengen vastustamista.

 

Tärkeintä on aina Jumalan kutsu ja valinta, minkä Pyhä Henki selvästi vahvistaa.

Ollaksemme Sanalle kuuliaisia, meidän tulee olla vastustamatta Pyhää Henkeä.

 

Pyhä Henki on selvästi useissa seurakunnissa kutsunut ja voidellut pastorin rinnalle sekä veljiä että siskoja, usein aviopareja, ”johto/vastuu/pastoritiimiin, eli ns.”vanhimmistoon”.

Raamatussa ei ole ”vanhimmisto” -sanaa, eikä mikään perinteinen vanhimmisto-elin olekaan välttämättä juuri Raamatun/Jumalan tahdon mukainen järjestelmä. Ei ole yhtä ainoata oikeaa nimitysmallia, vaan jokaiselle srk:lle sopiva, srk:n koon ja tehtävän mukaan.

 

Dramaattisesti tärkeämpää kuin se että vanhimmat olisivat miehiä, on se, että he ovat Jumalan kutsumia rauhan rakentajia. Rukoilkaamme että Jumala johdattaa kaiken tahtonsa mukaan ja ”että virvoituksen ajat tulisivat Herran läsnäolosta!” (Ap. t. 3:20)

 

 

Kiitetään Jumalaa toisistamme ja iloitkaamme siitä että nimemme ovat elämän kirjassa!

 

Room. 12:10 Olkaa veljellisessä rakkaudessa helläsydämiset toisianne kohtaan; toinen toisenne kunnioittamisessa kilpailkaa keskenänne.

 

 

 

1. Kor. 16:14 Kaikki mitä teette, tapahtukoon rakkaudessa.

 

 

 

15.11.18 Juhani Laitinen

Pastori

Keravan Cityseurakunta

 

 

 

 

Sana Sinulle

Fil.2:3-4

Älkää tehkö mitään itsekkyydestä tai turhamaisuudesta, vaan olkaa nöyriä ja pitäkää kukin toista parempana kuin itseänne. Älkää tavoitelko vain omaa etuanne vaan myös muiden parasta

Copyright © Keravan Cityseurakunta 2014. All Rights Reserved.